Słownik żużlowy. Co oznaczają te słowa? Używają ich kibice i zawodnicy
Autor: Jakub Bielak
Spis treści
Słownik żużlowy. Co oznaczają te słowa? Używają ich kibice i zawodnicy
Żużel to sport, gdzie czterech zawodników staje pod taśmą i ściga się na zamkniętym, owalnym torze bez hamulców. Brzmi jak szaleństwo? A taka jest właśnie rzeczywistość. „Nowi” kibice na stadionie czy przed telewizorem mogą czasem nie rozumieć żużlowego slangu, używanego zarówno przez zawodników, jak i przez dziennikarzy w wywiadach. Poniżej przedstawiamy słownik żużlowy.
Słownik żużlowy
Na torze/podczas jazdy:
Czołgać się na starcie — kiedy zawodnik nie stoi nieruchomo pod taśmą, tylko „podtacza” się pod taśmę
Efekt domina — jeśli zawodnik z wewnętrznego pola „przedłuży prostą” rywalowi po prawej stronie lub go wypchnie, wówczas on wypycha kolejnego zawodnika, a ten ostatniego, który najczęściej upada z powodu braku miejsca do jazdy
Oszprycować — kiedy zawodnik jadący z tyłu otrzyma porcję nawierzchni spod motocykla jadącego przed nim rywala
Jechać po małej — jechać po wewnętrznęj części toru
Jechać po kredzie — jechać po wewnętrznej części toru, najbliżej krawężnika jak to tylko możliwe
Jechać po orbicie — jechać po zewnętrznej części toru
Przedłużyć prostą — później złożyć się w łuk, dłużej jechać prosto
Walczyć na łokcie – sytuacja widoczna najczęściej po starcie, gdy zawodnicy znajdują się bardzo blisko siebie i za pomocą łokci próbują przepychają się, by lepiej wejść w łuk
Wykręcić bączka — gdy zawodnik zbyt mocno wyłamie motocykl i jego tylne koło wyprzedzi przednie, obróci się i upadnie na tor
Wjechać piką — przedłużyć prostą, by zaatakować zawodnika jadącego z przodu po jego lewej stronie, blisko wewnętrznej części toru
Wywieźć w płot — jeden z żużlowców poszerza tor jazdy, jednocześnie poszerzając tor jazdy jadącego obok rywala, dowożąć go do bandy
Zakopać się — kiedy zawodnik pojedzie za szeroko, gdzie jest sama luźna nawierzchnia, w której żużlowiec niemal „stanie w miejscu”
Złożyć się w łuk — kiedy zawodnik po jeździe prosto wchodzi w ślizg kontrolowany, aby przejechać łuk
Zrobić nożyce — przeciąć tor jazdy zawodnika za jego tylnym kołem, by odzyskać straconą pozycję
Tor
Tor pod koło — tor przyczepny z luźną nawierzchnią
Beton — tor ekstremalnie twardy
Kartoflisko — tor z dziurami
Koleina — wgłębienie w torze, które zawodnik wykopuje przed startem, by z niego wystartować
Motocykl i pozostały sprzęt żużlowy
Deflektor — część motocykla żużlowego, umieszczona za tylnym kołem, spod której wylatuje szpryca
Hak — część motocykla z jego prawej strony, którą zawodnik „kieruje” motocykl
Sprzęgło — po jego puszczeniu żużlowiec startuje, znajduje się po lewej stronie kierownicy
Manetka gazu — dzięki niej zawodnik przyspiesza, operuje nią prawą ręką
Plastron — kamizelka żużlowa zakładana głównie na zawody indywidualne z logotypem sponsora/klubu/numerem startowym
Pokrowiec na kask — materiał zakładany na kask, by spełniał wymogi kolorystyczne
Laczek — metalowa łyżwa zakładana na podeszwę lewego buta, dzięki której żużlowiec może płynnie dotykać nawierzchni podczas jazdy
MAGAZYN ŻUŻLOWY Best Speedway TV
- Texom Stal Rzeszów buduje zespół na awans. Kolejny kontrakt podpisany
- Żużel. Ostre słowa Witolda Skrzydlewskiego „Pana do sądu ku*wa podam, bo kłamie pan!”
- Sparta Wrocław z wieloma osiągnięciami na swoim koncie „To był dobry sezon dla nas”
- Żużel. Zawodnik Sparty Wrocław o krok od wygranej! Puchar MACEC w Świętochłowicach [RELACJA]
- Żużel. Mroczka wrócił do ścigania z przytupem! Walka do końca w Memoriale Krystiana Rempały