Przejdź do treści
Artykuły żużlowe

Słownik żużlowy. Co oznaczają te słowa? Używają ich kibice i zawodnicy

słownik żużlowy
Fot. Paweł Wilczyński

Autor: Jakub Bielak

Słownik żużlowy. Co oznaczają te słowa? Używają ich kibice i zawodnicy 4

Słownik żużlowy. Co oznaczają te słowa? Używają ich kibice i zawodnicy

Żużel to sport, gdzie czterech zawodników staje pod taśmą i ściga się na zamkniętym, owalnym torze bez hamulców. Brzmi jak szaleństwo? A taka jest właśnie rzeczywistość. „Nowi” kibice na stadionie czy przed telewizorem mogą czasem nie rozumieć żużlowego slangu, używanego zarówno przez zawodników, jak i przez dziennikarzy w wywiadach. Poniżej przedstawiamy słownik żużlowy.

Słownik żużlowy

Na torze/podczas jazdy:

Czołgać się na starcie — kiedy zawodnik nie stoi nieruchomo pod taśmą, tylko „podtacza” się pod taśmę

Efekt domina — jeśli zawodnik z wewnętrznego pola „przedłuży prostą” rywalowi po prawej stronie lub go wypchnie, wówczas on wypycha kolejnego zawodnika, a ten ostatniego, który najczęściej upada z powodu braku miejsca do jazdy

Oszprycować — kiedy zawodnik jadący z tyłu otrzyma porcję nawierzchni spod motocykla jadącego przed nim rywala

Jechać po małej — jechać po wewnętrznęj części toru

Jechać po kredzie — jechać po wewnętrznej części toru, najbliżej krawężnika jak to tylko możliwe

Jechać po orbicie — jechać po zewnętrznej części toru

Przedłużyć prostą — później złożyć się w łuk, dłużej jechać prosto

Walczyć na łokcie – sytuacja widoczna najczęściej po starcie, gdy zawodnicy znajdują się bardzo blisko siebie i za pomocą łokci próbują przepychają się, by lepiej wejść w łuk

Wykręcić bączka — gdy zawodnik zbyt mocno wyłamie motocykl i jego tylne koło wyprzedzi przednie, obróci się i upadnie na tor

Wjechać piką — przedłużyć prostą, by zaatakować zawodnika jadącego z przodu po jego lewej stronie, blisko wewnętrznej części toru

Wywieźć w płot — jeden z żużlowców poszerza tor jazdy, jednocześnie poszerzając tor jazdy jadącego obok rywala, dowożąć go do bandy

Zakopać się — kiedy zawodnik pojedzie za szeroko, gdzie jest sama luźna nawierzchnia, w której żużlowiec niemal „stanie w miejscu”

Złożyć się w łuk — kiedy zawodnik po jeździe prosto wchodzi w ślizg kontrolowany, aby przejechać łuk

Zrobić nożyce — przeciąć tor jazdy zawodnika za jego tylnym kołem, by odzyskać straconą pozycję

Tor

Tor pod koło — tor przyczepny z luźną nawierzchnią

Beton — tor ekstremalnie twardy

Kartoflisko — tor z dziurami

Koleina — wgłębienie w torze, które zawodnik wykopuje przed startem, by z niego wystartować

Motocykl i pozostały sprzęt żużlowy

Deflektor — część motocykla żużlowego, umieszczona za tylnym kołem, spod której wylatuje szpryca

Hak — część motocykla z jego prawej strony, którą zawodnik „kieruje” motocykl

Sprzęgło — po jego puszczeniu żużlowiec startuje, znajduje się po lewej stronie kierownicy

Manetka gazu — dzięki niej zawodnik przyspiesza, operuje nią prawą ręką

Plastron — kamizelka żużlowa zakładana głównie na zawody indywidualne z logotypem sponsora/klubu/numerem startowym

Pokrowiec na kask — materiał zakładany na kask, by spełniał wymogi kolorystyczne

Laczek — metalowa łyżwa zakładana na podeszwę lewego buta, dzięki której żużlowiec może płynnie dotykać nawierzchni podczas jazdy

stal gorzow
Fot. Paweł Wilczyński
Żużel
Fot. Kazimierz Kożuch

MAGAZYN ŻUŻLOWY Best Speedway TV

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *