Przejdź do treści
Aktualności żużlowe | Best Speedway TV/PGE Ekstraliga żużlowa Polska - Aktualności

Żużel. Szkółka żużlowa w Motorze Lublin: Od mini żużla do przyszłych mistrzów! Rozmowa z Wiceprezesem dotycząca szkolenia młodych talentów

Żużel
Fot. Kazimierz Kożuch

Autor: Patrycja Kowalczuk

Żużel. Szkółka żużlowa w Motorze Lublin: Od mini żużla do przyszłych mistrzów! Rozmowa z Wiceprezesem dotycząca szkolenia młodych talentów

W jeden z październikowych wieczorów Radio Freee odwiedził wiceprezes PLATINUM Motoru Lublin, Piotr Więckowski. Podczas rozmowy poruszono takie tematy jak odejście Jarka Hampela, czy przyszłoroczne Speedway Grand Prix. Jednak większość rozmowy skupiała się wokół szkolenia młodzieży, za które w klubie odpowiada Piotr Więckowski.

PLATINUM Motor Lublin wbrew obiegowej opinii posiada swoją szkółkę żużlową, którą mieliśmy okazję odwiedzić w czerwcu (więcej tutaj). Od tamtej pory sporo się zmieniło, powstał m.in. tor do mini żużla, który podczas naszej wizyty był w budowie. -„Ten tor mini żużlowy budowany jest tak ewolucyjnie. Zaczęliśmy spokojnie, od toru treningowego. W tej chwili będziemy chcieli mieć w przyszłym roku mieć homologację nie tylko do treningów, ale również do zawodów” – powiedział w wywiadzie prezes Więckowski.

Wiceprezes Motoru, w rozmowie z prowadzącymi audycję Pięć Jeden, odniósł się również do zarzutu, jakoby klub z Lublina nie posiadał wychowanków. „W najbliższym czasie będziemy mogli się pochwalić niemałymi sukcesami, mam nadzieję. Zawsze starałem się działać tak, żeby po czynach to ocenić, a nie po czyiś przemowach. Raczej skromności bym tutaj trochę chciał wykazać, ale mamy fajną grupę w tej chwili i na pewno będzie o nich głośno.”

Piotr Więckowski mówił też o tym jak wyglądają kolejne etapy szkolenia dzieciaków oraz ile to wszystko kosztuje. – „Stawiamy, żeby [młodzi żużlowcy] zaczynali od 250cc i pierwsze starty były właśnie w tej klasie, a później przechodzili do klasy 500cc. W ogóle to zaczynamy prace z 6-latkami. Czasami przyjdzie 5-latek i też może spróbować na mini bikach. W ubiegłym sezonie przez to szkolenie przeszło 560 dzieciaków, bo to i dziewczynki były i chłopcy byli, ale oczywiście 99% to chłopcy. W tym roku przekroczyliśmy liczbę 500 zaczynających.

Później adepci przesiadają się na mini żużlowe motocykle. Raczej staramy się, żeby przy przesiadce na ten mini żużlowy zaopatrzyć się w swój sprzęt. Jeżeli dziecko ma 5-6 lat to nic nie kosztuje. Wtedy przychodzi się z takim adeptem na ulicę Kresową, tam, gdzie są prowadzone treningi. Mamy tam motocykle, kaski, buty, ochraniacze i są to doświadczeni trenerzy. Są to wielokrotni mistrzowie Polski w motocrossie, w rajdach enduro, Cross Country i oni prowadzą to szkolenie dwa razy w tygodniu.

Każdy chętny, który chciałby spróbować, może przyjść. Rodzic musi wyrazić pisemną zgodę. Pierwsze jazdy na tych motocyklach się odbywają i wtedy uczą się kręcić gazem, wchodzić w zakręty, po prostu jechać w grupie. Ci, którzy złapią trochę większą zajawkę, to przeważnie kupują albo chińskie, albo japońskie motorki i dołączają do grupy. (…)

Poza tym ci, którzy mają zakupione motocykle, mogą wziąć udział w dodatkowych treningach, które są organizowane na różnych torach motocrossowych dookoła Lublina i tam doskonalić swoją jazdę pod okiem instruktorów. Jeżeli zbliżą się do 10. roku życia, bo wtedy można zdawać licencję żużlową, to zaczynają treningi na motocyklach mini żużlowych. Przeważnie są to już takie rodziny, które wiedzą, czego chcą i przyjeżdżają ze swoim sprzętem.”

Prezes Motoru zaznaczył w swojej wypowiedzi, że treningi na motocrossie są ważnym elementem przygotowania młodego adepta do uprawiania sportu żużlowego. O tym samym wspominał nam jeden z trenerów w czerwcu. Piotr Więckowski sygnalizował, że jest już grupa młodych chłopaków, którzy niedługo zaczną startować w zawodach juniorskich czy w Ekstralidze U24. Pozostaje nam, więc tylko zaczekać i obserwować jak lubelska młodzież się rozwija. Może wśród nich jest przyszły mistrz Polski albo świata.

MAGAZYN ŻUŻLOWY – kliknij TUTAJ

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *