Historia żużlem pisana #1

Żużlowe tradycje są bardzo często przekazywane z pokolenia na pokolenie. Niektórzy na żużel chodzą większą część swojego życia, zarażając swoją pasją nowych sympatyków. Na stadionach żużlowych możemy zobaczyć całe rodziny, czy też grupy przyjaciół oglądające zmagania zawodników. Ale czy zastanawialiśmy się od czego to wszystko się zaczęło? Kiedy tak naprawdę pierwsza taśma poszła w górę?

Czarny sport miał swoje początki na początku XX wieku. Jednak wtedy były to wyścigi nieregularne i miały miejsce na powierzchniach trawiastych lub torach kolarskich. Za oficjalny początek żużla, nazywanego wtedy po angielsku “dirt-trackiem” uznaje się datę 15 grudnia 1923r. Zawody te odbyły się w Australii na torze do wyścigów kłusaków. Od tego momentu zawody powtarzano regularnie właśnie na tego typu torach.

Aby żużel dotarł do Europy czekaliśmy 4 lata. Pierwsze udokumentowane zawody sportu żużlowego kibice mogli oglądać w Manchesterze 25 czerwca 1927 roku. Jednak za oficjalny początek czarnego sportu w Europie uznaje się zawody w High Beach rozegrane 19 lutego 1929, które oglądało ponad 30 tysięcy widzów. Jak widać, od początku żużel cieszył się sporym zainteresowaniem. Dlatego też w tym samym roku utworzono pierwszą na świecie ligę żużlową, dziś znaną jako ligę angielską. Jeżeli chodzi o cykl indywidualnych mistrzostw świata to powstał on w 1936 r. Składał się z turniejów organizowanych przez redakcję brytyjskiego pisma The Star. Pierwszym mistrzem świata został Australijczyk Lionel van Praag. To w Anglii ta dyscyplina rozwinęła się najszybciej i miała duże grono sympatyków. Ale już pod koniec lat dwudziestych zawody żużlowe odbywały się w każdym kraju w Europie.

Początki żużla w Polsce miały miejsce na początku lat 30 XX wieku. Jednak wtedy do jazdy używano niezmodyfikowanych maszyn drogowych o różnych pojemnościach silników. W wielu polskich miastach zaczęto tworzyć pierwsze towarzystwa żużlowe i organizować zawody. 7 sierpnia 1932 r. w Mysłowicach rozegrano pierwsze indywidualne mistrzostwa Polski. Obowiązywał tam podział na klasy w zależności od pojemności silnika. W klasie do 250 cm³ zwyciężył Alfred Weyl, zaś w klasach do 350 cm³ i do 500 cm³ – Rudolf Breslauer. Z podziałami na klasy i motocyklami drogowymi w polskim żużlu mieliśmy styczność aż do końca lat czterdziestych. Od 1948 r. w Polsce istnieje regularna liga żużlowa, w której nie ma podziału na klasy. To był przełomowy moment jeżeli chodzi o motocykle, ponieważ od wtedy w naszym kraju zaczęły się pojawiać motocykle przystosowane do specjalnych żużlowych nawierzchni.

Teraz mamy XXI wiek i czarny sport cieszy się jeszcze większym zainteresowaniem. Jest wiele żużlowych imprez i co rusz powstają nowe, dzięki czemu kibice mają sporo okazji do oglądania zmagań zawodników i przeżywania emocji. Największą popularność zyskały zawody ligowe, indywidualne i drużynowe mistrzostwa świata oraz indywidualne mistrzostwa Europy. Cieszy mnie fakt, że coraz więcej osób zaraża się pasją do żużla i mam nadzieję, że z czasem grono kibiców speedwaya jeszcze się powiększy.

foto żródłó. sportdziennik.com

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *