Przejdź do treści
Aktualności

Politechnika Lubelska przedłuża współpracę z PLATINUM Motor Lublin

Politechnika Lubelska
fot.: Speedway Lublin

Autor: Patrycja Kowalczuk

Politechnika Lubelska przedłuża współpracę z PLATINUM Motor Lublin

We wtorkowe przedpołudnie odbyła się wspólna konferencja prasowa PLATINUM Motoru Lublin i Politechniki Lubelskiej, na której zostały przedstawione efekty dotychczasowej współpracy oraz plany jej kontynuowania w aktualnym sezonie.

Sajfutdinow szaleje na East of England Arena [wideo]a

W ramach dotychczasowej współpracy naukowcy z lubelskiej uczelni technicznej opracowali optymalny skład mieszanki wykorzystywanej na torze żużlowym przy Z5. Obecnie naukowcy pracują nad systemem monitorowania nawierzchni jakości toru.

Podczas wtorkowej konferencji, która odbyła się na terenie Politechniki Lubelskiej, zostało zawarte porozumienie między przedstawicielami Uczelni a klubem znad Bystrzycy. Uczelnię reprezentował Rektor prof. dr hab. inż. Zbigniew Pater, natomiast Speedway Lublin wiceprezesi zarządu – Piotr Więckowski oraz Aleksandra Marmuszewska.

Rektor Politechniki Lubelskiej wyjaśnił jakich aspektów będzie dotyczyła współpraca z Koziołkami:

– Porozumienie będzie dotyczyło wykorzystania metodyki naukowej do monitorowania jakości toru żużlowego. Chodzi o to, żeby zadbać o każdy szczegół, który może być wykorzystany przez lubelskich żużlowców do obrony tytułu mistrzowskiego. Politechnika dysponuje odpowiednio przygotowanym zespołem, mamy nowoczesne zaplecze naukowe. Jeżeli połączymy te elementy, to myślę, że efekt synergii, który się tutaj pojawi, zapewni przewagę klubowi w czasie licznych wyścigów.

O współpracy pomiędzy Uczelnią a Klubem wypowiedział się Piotr Więckowski:

– Od początku odbudowy lubelskiego żużla byłem przekonany, że trzeba korzystać z potencjału naukowego Lublina, które jest miastem akademickim. Uczeni z Politechniki Lubelskiej wspierają nas przy przygotowaniu toru żużlowego do zawodów, pilnując, żeby stworzyć powtarzalność nawierzchni z treningów i zawodów. Używają do tego najnowocześniejszej aparatury badawczej. Zaowocowało to w ubiegłym sezonie odniesieniem kompletu zwycięstw na naszym torze.

Od kilku sezonów Motor korzysta ze wsparcia naukowców z Wydziału Mechanicznego oraz Wydziału Budownictwa i Architektury. Uczeni z Wydziału Budownictwa i Architektury, w osobach dr inż. Damiana Gila oraz dr inż. Bartosza Szostaka, będą przeprowadzali badania oraz analizy dotyczące geometrii toru, jak również składu jego nawierzchni. Dr inż. Szostak w swojej wypowiedzi wyjaśnił dlaczego wykonywanie tego typu badań jest wskazane:

– Tor zmienia się w trakcie całego sezonu i traci swoje właściwości. Warunki atmosferyczne mają znaczący wpływ na jakość nawierzchni oraz jej zachowanie się podczas jazdy motocykla. Zbyt duża ilość opadów przy mniejszym zagęszczeniu może spowodować rozluźnienie toru, przesuszenie toru spowoduje przy powierzchniowej obróbce toru jego rozwarstwienia oraz odspojenia. Te sytuacje mogą zdyskwalifikować tor. Dlatego należy prowadzić kontrole i sprawdzać, w jakim stopniu zmienia się mieszanka i jak wpływają na nią pozostałe czynniki. W trakcie trwania sezonu będziemy badali nawierzchnię tj. zagęszczenie, wilgotność, warunki środowiskowe oraz geometrię toru.

Dotychczas naukowcy skupiali się na opracowaniu jak najlepszego składu mieszanki wykorzystywanej na torze, który zapewniałby powtarzalność na treningach oraz na zawodach żużlowych. Badanie nawierzchni toru jest nowym oraz złożonym zagadnieniem nad którym w tym sezonie pochylą się lubelscy badacze.

– Badania nawierzchni torowej to niezwykle skomplikowane i nowe zagadnienie. Nie ma żadnych badań naukowych i publikacji na ten temat. Żeby uzyskać powtarzalność, czyli coś, co jest bardzo ważne w przypadku zawodów żużlowych, musimy mieć powtarzalność pewnych parametrów. Cały czas próbujemy znaleźć te istotne parametry i podchodzimy do tego holistycznie – poinformował dr inż. Bartosz Szostak. – Nasze badania planujemy wykonywać w taki sposób, żeby możliwe było przygotowywanie toru zarówno na treningi, jak i jak i na zawody sportowe. Chodzi zarówno o komfort dla zawodników, ale także o ich bezpieczeństwo.

Trener Koziołków, Maciej Kuciapa wyjaśnił jak ważna dla zawodników jest powtarzalność nawierzchni:

– Zawodnik musi czuć się komfortowo na motocyklu jadąc po torze. Dlatego na torze nie mogą pojawiać się strefy głębokich odspojeń nawierzchni, zbyt dużych kolein czy innych anomalii toru. Dzięki dobrej pracy toromistrza i odpowiednich instrukcjach trenera, a do tego optymalnie dobranego składu nawierzchni i prowadzonej kontroli jej właściwości przez naukowców, zawodnik będzie mógł czuć się pewnie podczas jazdy na motocyklu i zmniejszy to wystąpienie ryzyka jego pomyłki przy pokonywaniu okrążeń.

Badanie nawierzchni toru żużlowego oraz opracowanie wytycznych czy procedur, które pozwolą uzyskać powtarzalność brzmi bardzo ambitnie, szczególnie gdy weźmie się pod uwagę liczbę czynników wpływających na tor. Czy naukowcom z Lublina uda się uzyskać powtarzalność nawierzchni, to pokaże czas.

 

wspolpraca politechniki lubelskiej i platinum motor lublin 5 normal
fot.: Speedway Lublin
wspolpraca politechniki lubelskiej i platinum motor lublin 7 normal
fot.: Speedway Lublin

MAGAZYN ŻUŻLOWY – kliknij TUTAJ

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *