Mecze piłki nożnej na stadionie Włókniarza? „Nie ma takiej możliwości technicznej, regulaminowej i finansowej.” – głos zabrał prezes Michał Świącik.

O tym, że kluby piłkarskie z Częstochowy grające w najwyższej klasie krajowej oraz na zapleczu Ekstraklasy nie mają regulaminowych stadionów wie cała Polska.

Raków Częstochowa to klub, który najbardziej odczuł tego skutki, ponieważ awansując do Ekstraklasy zmuszony został przez regulaminy do wyprowadzki do Bełchatowa. Teraz, kiedy drugi zespół z tego miasta, czyli Skra dostał się do 1. Ligi, dalej brakuje stadionu, na którym mogłyby grać obie drużyny.

Przy Limanowskiego dalej trwa modernizacja, a przy Loretańskiej obiekt nie spełnia wymogów. Analizując ten problem wrócił pomysł, by na Arenie Zielona-Energia.com zrobić boisko do piłki nożnej. Podczas przedsezonowej konferencji to właśnie prezes Skry Artur Szymczyk, jako rozwiązanie problemu zaproponował przebudowę stadionu żużlowego ” Można to zrobić. Tor może zostać taki, jaki jest, trzeba go tylko przesunąć, chodzi mi o łuki…”.


Niestety regulaminy, jakie zapisane są przez PZM oraz PGE Ekstraligę nie zezwalają na tory żużlowe dłuższe niż 365 metrów. A jeśli miałoby się ma murawie znaleźć boisko do gry w piłkę nożną to tor musiałby mieć kilkadziesiąt metrów więcej. Głos w tej sprawie zabrał prezes Eltrox Włókniarza Częstochowa zamieszczając na swoim profilu na Facebook’u odpowiedni wpis na ten temat.

„Szanowni Państwo, wielu z Was w ostatnim tygodniu zadaje nam pytania odnośnie wypowiedzi prezesa klubu Skra Częstochowa dotyczącej stadionu żużlowego „Arena Zielona-energia.com” Warto zaznaczyć fakt, że cała dyskusja toczy się poza naszymi plecami.
Pomysł połączenia stadionu Włókniarza z obiektem piłkarskim komentowałem już wcześniej, ale powtórzę jeszcze raz.
– Nie ma takiej możliwości technicznej, regulaminowej i finansowej. Przepisy Polskiego Związku Motorowego i PGE Ekstraligi jasno to określają i nie zezwalają na budowę torów żużlowych o długość powyżej 365 metrów. Przepisy te zabraniają również na zwiększanie długości obecnych już torów żużlowych mieszczących się w wymiarze 365 metrów. Przepisy FIM, PZM i PGE Ekstraligi są równie ważne jak przepisy PZPN i nie mogą mieć nadrzędności jedne nad drugimi. Z tego też względu, kiedy kilka lat temu w Łodzi powstawał stadion, to od razu był projektowany i budowany jako typowy stadion żużlowy bez wpisywania boiska piłkarskiego w środek (regulamin). Taka sama sytuacja miała miejsce wcześniej w Toruniu przy budowie Moto Areny. Nie inaczej też było u nas podczas częściowego remontu stadionu w 2006 roku. Dlatego dzisiaj coraz częściej stadiony żużlowe w Polsce nazywane są Moto Arenami.
Należy również pamiętać, że dzisiejszy żużel to sport na bardzo wysokim poziomie. Ilość kategorii wiekowych i pojemnościowych powoduje, że dostępność toru żużlowego przez cały tydzień musi być stuprocentowa. Obecnie jesteśmy uznawani za najbardziej rozwinięty ośrodek szkoleniowy w Polsce. Posiadamy zawodników w każdej klasie żużlowej. Prowadzimy zajęcia z dziećmi już od mini żużla. Współpracujemy z klubami szkoleniowymi zewnętrznymi takimi jak UKS Speedway Rędziny. To powoduje, że dziś mówi się o Częstochowie jako mieście z najlepszymi juniorami w Polsce. Chcąc jeszcze bardziej zadbać o rozwój naszej szkółki zamierzamy w niedługim czasie wybudować dodatkowy tor przeznaczony do jazdy technicznej, który będzie wbudowany w środek obecnego toru. Tor ten będzie musiał spełniać pewne wymogi szkoleniowe, ale też estetyczne związane z wymogami organizacji imprez najwyższej klasy rozgrywek PGE Ekstraligi. To niesie za sobą konkretne wydatki, z którymi będziemy musieli sobie poradzić.
Dodatkowo od sezonu 2022 zgodnie z wytycznymi PZM i PGE Ekstraligi jesteśmy zobligowani zgłosić do rozgrywek drugą drużynę ligową, co jeszcze bardziej obciąży intensywność użytkowania naszego obiektu.

Stadion żużlowy przy zbiegu ulic Żużlowej i Olsztyńskiej od lat 40-tych służył żużlowi i służyć będzie dalej. Jednocześnie pragnę poinformować, że misją klubu jest dbanie nie tylko o to co dzieje się tu i teraz, ale również dbanie o historię i przyszłość żużla w naszym mieście. Jednocześnie pragnę podziękować Prezesowi Rakowa Częstochowa Wojciechowi Cyganowi, który podziela nasze zdanie odnośnie funkcjonalności stadionu przy Olsztyńskiej, jako typowego stadionu żużlowego i odcina się od pomysłów przedstawionych na konferencji Skry Częstochowa.
Warto dodać, iż 1 września 2021 roku mija dokładnie 75 lat kiedy na naszym stadionie odbyły się pierwsze zawody żużlowe.”

fot. facebook Michał Świącik

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *