Przejdź do treści
Aktualności/PGE EKSTRALIGA

Ile kosztuje żużel w Polskiej Ekstralidze: Miliony na torze i koszty w pętli finansowej

ile kosztuje żużel
Fot. Sonia Kaps

Autor: Redakcja

Ile kosztuje żużel w Polskiej Ekstralidze: Miliony na torze i koszty w pętli finansowej

Żużel to nie tylko ekscytujący sport, ale również kosztowne przedsięwzięcie dla zawodników PGE Ekstraligi. Chociaż nie wszyscy jeżdżą w Grand Prix, to i tak muszą wydać sporo pieniędzy na sprzęt, ekipę i inne potrzeby. Przeanalizujmy więc, ile to wszystko może kosztować.

Zacznijmy od motocykla, bez którego nie byłoby żużla. Zawodnicy muszą mieć co najmniej pięć silników, z których każdy kosztuje od 30 do 50 tysięcy złotych. Razem to już ponad 150 tysięcy złotych. Do tego dochodzi serwisowanie silników po 20-30 biegach (koszt minimum 5000 złotych) oraz generalny remont po 100 biegach (koszt 15-20 tysięcy złotych).

Celina Liebmann pojedzie z najlepszymi w Wielkiej Brytanii

Żużel. Dariusz Sajdak upomina się odnośnie regulacji! -“A co Ty się Darek taki regulaminowy zrobiłeś? “

Oprócz silnika trzeba także kupić ramę, która kosztuje od 2500 do 4000 złotych, oraz różne części, takie jak amortyzatory, widelec, blachy silnika, zbiornik paliwa, błotniki, kołpak, łańcuchy i osłony, co razem może wynieść nawet 10 tysięcy złotych. Dodatkowo, koszty opon sięgają 80-120 tysięcy złotych za sezon.

Warto pamiętać o kosztach związanych z ekipą. Zawodnicy zatrudniają dwóch-trzech mechaników, co może kosztować nawet 300 tysięcy złotych za sezon, a najlepsi kosztują jeszcze więcej! Dochodzą także koszty prowadzenia działalności gospodarczej, leasingu busa, rachunków za paliwo i polisy ubezpieczeniowej, która może sięgać nawet 100-120 tysięcy złotych.

Na koniec trzeba jeszcze uwzględnić wydatki na ubrania, takie jak kevlar klubowy, kask, pokrowce, gogle, rękawiczki, ochraniacze na plecy, kolana, buty i łączek. Koszty tych elementów mogą wynieść nawet kilka tysięcy złotych.

Podsumowując, mimo że zawodnicy PGE Ekstraligi mogą zarabiać ponad milion złotych za sezon, ich koszty sięgają często tej samej kwoty. Oszczędności mogą polegać na korzystaniu ze sprzętu przez kilka lat, ale mimo wszystko wydatki na opony, silniki i inne akcesoria robią wrażenie. W kontekście ryzykownego charakteru sportu i małej ilości czasu spędzanej w domu przez zawodników, ich zarobki wydają się być adekwatne. Na koniec warto podkreślić, że żużel to nie tylko pasja, ale również wielki wysiłek finansowy dla tych, którzy chcą osiągać sukcesy na torze.

20230611 DSC05277
Fot. Kazimierz Kożuch
Stali Gorzów
Fot. Czarny Productions

MAGAZYN ŻUŻLOWY – kliknij TUTAJ

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *