Rewolucja w Speedway Grand Prix 2025! Pojedynki jeden na jednego i koniec półfinałów!

Spis treści
Rewolucja w Speedway Grand Prix 2025! Pojedynki jeden na jednego i koniec półfinałów!
Sezon Speedway GP 2025 zapowiada się wyjątkowo ekscytująco – z większą liczbą wyścigów sprinterskich oraz nowym systemem kwalifikacji, które będą pełne emocjonujących pojedynków. Warner Bros. Discovery Sports oraz Międzynarodowa Federacja Motocyklowa (FIM) ogłosiły, że zmiany mają na celu podniesienie dynamiki i atrakcyjności zawodów.
Sześć wyścigów sprinterskich i pojedynki „jeden na jednego” Speedway Grand Prix
W nowym sezonie zawodnicy będą mieli sześć okazji do zdobycia dodatkowych punktów mistrzowskich w ramach kwalifikacji, które odbędą się w formacie pojedynków „jeden na jednego”. Każdy zawodnik rozpocznie kwalifikacje od dwóch przejazdów treningowych (FP1 i FP2), a następnie przystąpi do pierwszej rundy kwalifikacyjnej (Q1) w formie 60-sekundowego pojedynku z przeciwnikiem. Zwycięzca przechodzi do kolejnej rundy (Q2), gdzie ponownie zmierzy się w pojedynku „jeden na jednego”.
Najlepsi z Q2 przejdą do wyścigu sprinterskiego, gdzie na zwycięzcę czekają cztery punkty mistrzowskie, a pozostali zawodnicy zdobędą trzy, dwa lub jeden punkt w zależności od zajętego miejsca. Wynik wyścigu sprinterskiego ustali kolejność wyboru pozycji startowych na wieczorną główną rywalizację SGP.
Na torach w Pradze, Malilli, Rydze i Vojens nie odbędą się wyścigi sprinterskie, ponieważ w tych lokalizacjach na piątkowy wieczór zaplanowane są zawody SGP2 lub SGP3. W tych rundach finałem kwalifikacji będzie Q3 – 60-sekundowy przejazd czterech zawodników, gdzie celem jest uzyskanie najszybszego czasu okrążenia.
Phil Morris, dyrektor wyścigów FIM Speedway, uważa, że nowy system kwalifikacji wniesie dużo emocji do rywalizacji w 2025 roku – „Wyścigi sprinterskie, które przeprowadziliśmy w Cardiff i Warszawie w tym roku, podniosły stawkę kwalifikacji. Teraz wprowadzamy je na sześć wydarzeń i dodajemy pojedynki we wszystkich dziesięciu rundach”.
Nowy format półfinałów – „ostatnia szansa” w Speedway Grand Prix
Nowością w 2025 roku będzie także format półfinałów. Po 20 wyścigach dwaj najlepsi zawodnicy automatycznie awansują do finału. Natomiast zawodnicy zajmujący miejsca od 3. do 10. w klasyfikacji po 20 wyścigach będą rywalizować w dwóch wyścigach „ostatniej szansy” – LCQ1 i LCQ2. Tylko zwycięzcy tych wyścigów dołączą do finału.
Armando Castagna, dyrektor FIM Track Racing Commission, podkreślił, że zmiany te mają nagradzać zawodników, którzy prezentują najwyższy poziom przez całą noc – „Nowy format daje zawodnikom możliwość walki do samego końca i gwarantuje, że emocje będą trwały aż do finałowego okrążenia”.
Osiem zespołów w Speedway of Nations – SON2
Zawody Speedway of Nations – SON2 również będą kontynuowane w nowym formacie, który został wprowadzony w 2024 roku. W rywalizacji weźmie udział osiem drużyn, w tym Polska, która będzie bronić tytułu mistrzowskiego w Toruniu. Dzięki rozszerzeniu SON2 do ośmiu zespołów zawodnicy z krajów, które nie startują w europejskich ligach, będą mieli okazję do zdobycia doświadczenia na międzynarodowym poziomie.
Nowe zmiany mają uczynić zawody Speedway GP bardziej widowiskowymi dla kibiców na stadionach i przed ekranami. Sezon 2025 rozpocznie się 7 maja od zawodów w Landshut, Niemcy, a zapowiedzi organizatorów sugerują, że emocji i rywalizacji na najwyższym poziomie nie zabraknie!



- Gdzie oglądać finał Speedway Grand Prix w Vojens?! Plan transmisji na najbliższe dni
- Spartę Wrocław zawiedli liderzy. Za mało punktów Kurtza, Łaguty i Janowskiego, fatalny Bewley
- Liga szwedzka. Vastervik i Smederna w finale! Kolejny komplet Lamberta
- Moonfin Malesa Ostrów ogłasza kolejny transfer! Jest następny powrót do klubu w tym okienku
- Żużel. Problemy Włókniarza!? Ważny sponsor zakończył współpracę z klubem