Żużel. Szwedzka niespodzianka! Nässjö Speedway dołącza do zmagań Division 1

Żużel. Szwedzka niespodzianka! Nässjö Speedway dołącza do zmagań Division 1
Przez ostatnich kilka lat klub żużlowy Nässjö Speedway startował jedynie w serii młodzieżowej. W sezonie 2025 ma to jednak ulec zmianie. Po trzech latach, niezwykle obiecujący zawodnicy szwedzkiej drużyny, dołączą do ścigania w „seniorskich” zawodach żużlowych w Division 1. Na łamach szwedzkiego Smalands Dagblad kierownik drużyny Pascal Lindh otwarcie przyznał, iż prowadzeni przez niego zawodnicy są już gotowi na wejście na kolejny poziom szwedzkich żużlowych rozgrywek. Dodatkowo drużyna będzie korzystała jedynie z własnych riderów.
Szwedzkie drużynowe zmagania żużlowe, dość podobnie do polskich, obejmują trzy stopnie rozgrywkowe. Należą do nich, najbardziej popularna wśród naszych rodzimych sympatyków czarnego sportu, Bauhaus-ligan, Allsvenskan oraz Division 1. Szwedzki „najniższy” poziom rozgrywkowy nie jest jednak typowym odpowiednikiem naszej Krajowej Ligi Żużlowej. W ramach Division 1 występują zespoły z klubów doskonale znanych z Bauhaus-ligan czy Allsvenskan. Jest to rodzaj żużlowej rywalizacji, przygotowanej w znacznej mierze pod młodych, rozwijających swoje umiejętności zawodników. W bardzo luźnym porównaniu można by uznać, że to swego rodzaju odpowiednik naszych DMPJ-ów z sporadycznym uczestnictwem starszych, bądź też bardziej doświadczonych zawodników. Jak by jednak nie spojrzeć, dla biorących udział w zmaganiach, jest to z pewnością kolejny krok w stronę w pełni dorosłego speedway’a.
W sezonie 2025 na sprawdzenie swojej drużyny, na kolejnym żużlowym etapie rozwojowym, zdecydował się kierownik Nässjö Speedway – Pascal Lindh. Głównym, chociaż nie często spotykanym atutem zespołu ma być korzystanie wyłącznie z „własnych” żużlowców. Drużyna bowiem, ma składać się jedynie z nastolatków, którzy w jej barwach ścigali się od pojemności motocykla 85 cc wzwyż. Czterech dobrze zapowiadających się riderów, w tym trzech „dorastających” w Nässjö Speedway oraz jeden, który do zespołu dołączył w ubiegłym sezonie. Zdaniem swojego menadżera, od 16 roku życia chłopcy powinni ścigać się w zawodach przeznaczonych dla motocykli o pojemności 500 cc.
Pascal Lindh uważa, że tegoroczne szwedzkie rozgrywki żużlowe w ramach Division 1 mogą dostarczyć sympatykom czarnego sportu nie lada satysfakcjonujących wrażeń. Nässjö Speedway dołącza do pozostałych siedmiu drużyn, składających się w większości z młodych, rozwijających swoje umiejętności żużlowców, dosiadających motocykli od pojemności 250cc wzwyż. Kierownik drużyny wierzy, że prowadzeni przez niego od dłuższego czasu zawodnicy są w stanie spokojnie dorównać i konkurować z pozostałymi zespołami.
Przez ostatnie lata Nässjö Speedway w pełni świadomie zdecydowało się inwestować w obiecujących młodych adeptów sportu żużlowego. Takie podejście zastąpiło sprowadzanie starszych zawodników z zewnątrz i uwarunkowało trzyletnią przerwę w występach drużyny w ramach Division 1. Zespół oprócz szkolonych w większości od początku żużlowców, posiada także, niezbędne do udziału na tym poziomie rozgrywkowym, środki finansowe. Ma to być zaledwie pierwszy krok w planowanym prężnym rozwoju Nässjö Speedway. Zamysł przedstawicieli oraz kierownika drużyny obejmuje bowiem, w późniejszym okresie, udział w Allsvenskan. Na wszystko potrzeba oczywiście czasu i odpowiednich przygotowań, jednakże Pascal Lindh widzi już swoich obecnych zawodników, w roli kręgosłupa zespołu na kolejnym poziomie szwedzkich żużlowych zmagań.
Jeszcze przed rozpoczęciem zmagań w Division 1 żużlowcy Nässjö Speedway zainaugurują przygotowania do pucharu drużynowego, który tradycyjnie odbywa się na Vetlanda Motorstadion. Pojedynki w ramach Division 1 rozpoczną się 3 maja, a zespół prowadzony przez Pascala Lindha będzie ścigać się na własnym owalu w Skogsvallen 31 maja, 26 lipca oraz 17 sierpnia. Do reprezentantów Nässjö Speedway należą: Oskar Evertsson, Melwin Glimfjäll-Johansson, Milo Sjöö oraz Linus Claesson.

Na szwedzkiej ziemi podjęto również inne prężne działania dające dzieciom i młodzieży, kolejne możliwości do rozwijania swoich żużlowych umiejętności. Nässjö Speedway, Vetlanda i Smederna połączyły siły w obrębie wspólnego zespołu w 85/190 cc. Seria zawodów przeznaczona dla młodszych adeptów zostanie rozstrzygnięta spotkaniami czterech drużyn, składających się z czterech zawodników. Pascal Lindh uważa takie rozwiązanie za duży pozytyw. Połączenie sił trzech zespołów mają wzmocnić wspólne treningi. Głównym odpowiedzialnym za rozwój drużyny ma być Viktor Stendahl z Vetlandy, jednakże kierujący Nässjö Speedway również nie wyklucza swojego uczestnictwa w pomaganiu młodzieży, jeśli tylko oczywiście, nie będzie kolidowało ono ze spotkaniami Division 1.
W sezonie 2025 Nässjö Speedway zorganizuje także kwalifikacje do mistrzostw juniorów – 8 czerwca oraz półfinał Pucharu Szwecji we Flat Tracku – 28 czerwca. Nie można zaprzeczyć, że szwedzki żużel prezentuje bardzo ciekawe kierunki rozwojowe, z których inne kraje spokojnie mogłyby czerpać wzorce na możliwość rozpowszechniania i wzmacniania sportu żużlowego, w szczególności wśród młodszych pokoleń. Jak bowiem mówi stare przysłowie „chcieć, to móc”, a Szwedzi w żużlowym kontekście są obecnie tego doskonałym przykładem.

- Tauron SEC w Pardubicach. Znamy listę startową ostatniej rundy
- Polonia Bydgoszcz nie wytrzymała ciśnienia „Nie da się ukryć, że zaczęło się robić nerwowo”
- Znamy listę startową Speedway Grand Prix 4, czyli mistrzostw świata przyszłych gwiazd żużla. Nie ma na niej Polaków
- Znamy kadry na Speedway of Nations w Toruniu! Reprezentacja Polski zdobędzie pierwsze złoto?
- Stal Gorzów Wielkopolski: Przewodnik po klubie- wrzesień 2025