Przejdź do treści

TEXOM STAL RZESZÓW

TEXOM STAL RZESZÓW

Autor: Redakcja

TEXOM STAL RZESZÓW

Sekcja motorowa Stali powstała w 1950 roku, jednak za oficjalny początek działalności żużlowej sekcji Stali uznaje się rok 1951, ponieważ w pierwszym roku działalności nie organizowano wyścigów na torze żużlowym.

W rozgrywkach ligowych na szczeblu centralnym drużyna brała udział w latach 1955–2018, początkowo jako sekcja Stali. Od sezonu 2007 prawa do drużyny należały do spółki „Marma-Stal Rzeszów SA”, która później zmieniła nazwę na „Speedway Stal Rzeszów SA”. Powrót ligowego żużla do Rzeszowa nastąpił w sezonie 2020, po rocznej przerwie, kiedy do rozgrywek przystąpiło RzTŻ Rzeszów.

Historia żużla w Rzeszowie sięga lat powojennych. Po wojnie działalność wznowiło Rzeszowskie Towarzystwo Kolarzy i Motocyklistów (RTKM), które przed wojną organizowało wyścigi uliczne. Ze względu na brak odpowiedniej infrastruktury, pierwsze imprezy żużlowe w regionie odbywały się na stadionie w Jarosławiu. Pierwszy tor żużlowy w Rzeszowie powstał w 1948 roku na stadionie Resovii, z okazji jubileuszu 25-lecia RTKM. W 1949 roku zespół RTKM-u włączono do II ligi, jednak po zakończeniu sezonu zespół rozwiązano, a jego żużlowcy przeszli do Zrzeszenia Sportowego Gwardia. W sezonie 1950, który był ostatnim rokiem działalności II ligi, rzeszowianie występowali już pod szyldem Gwardii Rzeszów.

W 1950 roku powstała także sekcja motorowa ZKS Stal, która początkowo nie zajmowała się wyścigami żużlowymi. Dopiero po wniosku członków zarządu o zakup motorów do przeróbki na maszyny żużlowe, 1 maja 1951 roku przygotowano pierwszy taki motocykl – Jap Sunbeam, a w połowie maja ukończono drugi – Rudge Whitworth. Ostatni, marki NSU, oddano w sierpniu. Pierwszymi zawodnikami w sekcji ZKS Stal byli Tadeusz Fedko, Romuald Iżewski, Władysław Jankowski, Józef Christiani, Edward Klaczkowski i Władysław Wilanowski. Sekcja aktywnie uczestniczyła w zawodach, budując żużel w Rzeszowie.

Fedko i Iżewski podjęli się budowy pierwszego polskiego silnika do motocykla żużlowego. 30 kwietnia 1954 r. odbyła się pierwsza jazda próbna na silniku FIS-1 (Fedko, Iżewski, Stal-1), który zrewolucjonizował sport żużlowy.

Nowy tor żużlowy w Rzeszowie, wybudowany przez Wojewódzki Zarząd Dróg Publicznych i rzeszowski Rejon Eksploatacji DP, otwarto uroczyście 5 sierpnia 1956 r. Na inaugurację rozegrano eliminację indywidualnych mistrzostw Polski, które przyciągnęły około 30 tys. widzów.

W 1957 roku Stal awansowała do I ligi, ale od lipca 1957 drużynę dotknęła seria nieszczęść – kontuzje zawodników i tragiczne wypadki na torze. Po śmierci Eugeniusza Nazimka w 1959 roku, tor został przebudowany, a od 1982 roku Stal organizuje corocznie Memoriał Eugeniusza Nazimka.

Jesienią 1959 roku zespół ponownie awansował do elity, zdobywając mistrzostwo Polski w 1959 roku i obronił tytuł w 1960 i 1961 roku. W latach 1962-1963 zdobyli wicemistrzostwo Polski, a w 1966 roku brązowy medal. Po sukcesach nastąpił kryzys i w 1970 roku Stal opuściła I ligę. Po odbudowie zespołu i toru, Stal powróciła do I ligi w 1981 roku. Od 1981 do 1990 roku drużyna walczyła o utrzymanie się w lidze, ale po kryzysie klubowym spadła do II ligi w 1990 roku, tylko po to, by awansować ponownie rok później. W 1992 roku zespół utrzymał się w I lidze, ale w 1993 roku ponownie spadł. Dzięki młodym zawodnikom, w 1998 roku zdobyli brązowy medal DMP.

W latach 2004–2014 drużynę sponsorowała Marta Półtorak, prezes firmy Marma, która była także prezesem klubu.

Rzeszowskie Towarzystwo Żużlowe zostało utworzone w odpowiedzi na problemy Stali Rzeszów. W sezonie 2020 klub zajął 4. miejsce w rozgrywkach II ligi.

W lutym 2022 roku ogłoszono, że działalność Rzeszowskiego Towarzystwa Żużlowego zostanie przeniesiona do spółki pod nazwą H69 Speedway S.A.

W sezonu 2022 drużyna reprezentowana przez ten klub występuje w lidze pod nazwą Texom Stal Rzeszów.

Texom Stal Rzeszów skład

W sezonie 2024 skład Stali Rzeszów prezentuje się jako połączenie doświadczenia i młodości, z liderem zespołu Nickim Pedersenem na czele. Pedersen, z imponującą średnią 2.132 na bieg, zdobył łącznie 145 punktów w 68 startach, co daje mu pierwsze miejsce w wewnętrznym rankingu drużyny. Jego doświadczenie i skuteczność w wyścigach sprawiają, że jest filarem zespołu, z 27 wygranymi biegami. Na drugim miejscu znajduje się Jacob Thorssell, który również pokazał wysoką formę, zdobywając 134 punkty przy średniej 1.914. Thorssell częściej kończył biegi na drugim miejscu, co świadczy o jego równym poziomie w trakcie sezonu. Trzecie miejsce w rankingu zajmuje Marcin Nowak z wynikiem 126 punktów i średnią 1.826 na bieg, co czyni go ważnym wsparciem dla liderów.

Kolejni zawodnicy, jak Krystian Pieszczek (80 punktów, średnia 1.404), Wiktor Rafalski (42 punkty, średnia 1.000) i Jesper Knudsen (44 punkty, średnia 0.898), również przyczynili się do wyników drużyny, choć z mniejszym sukcesem punktowym. Franciszek Majewski, mimo mniejszej liczby startów, osiągnął solidną średnią 1.208 na bieg, co może być zapowiedzią jego większego wkładu w przyszłych sezonach. W składzie drużyny pojawiali się również młodsi zawodnicy, jak Jakub Poczta (9 punktów, średnia 0.600), którzy dopiero nabierają doświadczenia na torze. Pozostali zawodnicy, jak Konrad Mikłoś, Matic Ivacic, Rafał Karczmarz, Peter Kildemand i Kryspin Jarosz, nie mieli szczegółowych statystyk, co może sugerować mniejszą liczbę startów. Stal Rzeszów w tym sezonie bazowała na solidnej podstawie starszych zawodników, jednocześnie dając szansę młodszym żużlowcom na rozwój.

Texom Stal Rzeszów transfery

Texom Stal Rzeszów ogłosiła skład na sezon 2025, który zapowiada się bardzo interesująco dzięki kilku znaczącym transferom. Do drużyny dołączyli światowej klasy zawodnicy, w tym trzykrotny mistrz świata Tai Woffinden, a także Paweł Przedpełski, David Bellego oraz Keynan Rew, który będzie pełnił funkcję zawodnika U24. Pozyskanie tych zawodników daje drużynie solidną podstawę do walki o najwyższe cele w nadchodzącym sezonie. W zespole pozostają także kluczowi żużlowcy z poprzedniego sezonu, jak Marcin Nowak i Jacob Thorssell, którzy swoimi występami udowodnili swoją wartość dla klubu. Formacja juniorska będzie natomiast opierać się na Franciszku Majewskim oraz Wiktorze Rafalskim, co zapewnia ciągłość rozwoju młodych talentów w drużynie. Ponadto, ważne kontrakty na kolejną kampanię mają Kryspin Jarosz, Anže Grmek oraz Jesper Knudsen.

Po zakończeniu sezonu 2024 z ekipą prowadzoną przez Pawła Piskorza pożegnali się jednak doświadczeni zawodnicy, w tym Nicki Pedersen, który był liderem drużyny, Jakub Poczta, Peter Kildemand, Krystian Pieszczek, Mateusz Świdnicki oraz Bartosz Curzytek. Zmiany te oznaczają nowy etap w historii klubu, który, mimo odejścia tak istotnych postaci, zbudował skład pełen potencjału na przyszłość. Z takim zestawieniem zawodników Texom Stal Rzeszów z pewnością będzie liczyć na walkę o czołowe miejsca w lidze, łącząc doświadczenie nowych nabytków z młodymi talentami, które będą miały szansę się rozwijać w tej dynamicznej drużynie.

Texom Stal Rzeszów tabela

W sezonie 2024 drużyna Texom Stal Rzeszów zajęła siódme miejsce w ligowej tabeli, co nie było wynikiem na miarę oczekiwań kibiców. Zespół rozegrał 14 spotkań, z czego wygrał jedynie 4, nie zremisował żadnego, a przegrał aż 10. Pomimo walki na torze, drużynie udało się zdobyć zaledwie 9 punktów, co uplasowało ich w dolnych rejonach tabeli. Texom Stal Rzeszów zakończyła sezon z bilansem bramkowym na poziomie -80, co wskazuje na wyraźne problemy z utrzymaniem skuteczności w starciach z mocniejszymi rywalami. Mimo to, zespół zdobył jeden punkt bonusowy, co świadczy o walce w dwumeczach, jednak nie wystarczyło to, aby awansować na wyższe miejsca w tabeli.

W porównaniu do innych drużyn, Texom Stal Rzeszów miała trudności w rywalizacji z najlepszymi zespołami ligi, takimi jak Arged Malesa Ostrów Wlkp., która zakończyła sezon na pierwszym miejscu w rundzie zasadniczej z imponującym bilansem +128 oraz 28 punktami. Rzeszowianie musieli również uznać wyższość Abramczyk Polonii Bydgoszcz (drugie miejsce z 27 punktami) oraz ROW Rybnik, który zakończył sezon na trzeciej pozycji z 23 punktami. W przyszłym sezonie Texom Stal Rzeszów będzie musiała poprawić swoją formę i regularność, aby móc konkurować z czołówką ligi i uniknąć walki o utrzymanie, w której tym razem znaleźli się drużyny takie jak Energa Wybrzeże Gdańsk, kończąca sezon na ostatnim miejscu z zaledwie 3 punktami.

Texom Stal Rzeszów stadion

Stadion Stali Rzeszów, zlokalizowany przy ulicy Hetmańskiej, ma bogatą historię, sięgającą 1955 roku, kiedy powstały pierwsze trybuny na wałach okalających boisko i tor żużlowy. Przez wiele lat stadion funkcjonował z ograniczoną infrastrukturą – jedynie trybuna główna oraz park maszyn miały zaplecze. Przełom nastąpił w 2006 roku, kiedy klub zdecydował się oddać obiekt pod władanie miasta, aby umożliwić finansowanie niezbędnych modernizacji. Dzięki temu w 2012 roku zrealizowano pierwszy etap renowacji, który obejmował budowę nowej, dwupoziomowej trybuny wschodniej, wyposażonej w zadaszenie nie tylko nad miejscami dla widzów, ale także nad torem żużlowym. Inwestycja, która kosztowała 32 miliony złotych, znacząco poprawiła komfort oglądania zawodów oraz warunki dla żużlowców.

Plan zakłada, że w przyszłości cały stadion będzie otoczony nowoczesnymi trybunami, co dodatkowo podniesie jego standard. Do czasu zakończenia pełnej modernizacji, stadion dysponuje dwoma systemami oświetlenia. Cztery wysokie maszty, zlokalizowane w narożnikach boiska, zapewniają oświetlenie o mocy 500 luxów na potrzeby piłki nożnej, natomiast mniejsze reflektory na obwodzie toru dostarczają aż 900 luxów dla rozgrywek żużlowych. Dzięki tym modernizacjom stadion Stali Rzeszów łączy historyczny charakter z nowoczesnymi udogodnieniami, co czyni go jednym z ciekawszych obiektów sportowych w regionie.

Texom Stal Rzeszów bilety

W ofercie dostępne są różne rodzaje karnetów: normalny w cenie 300 PLN, ulgowy za 210 PLN (przysługujący dzieciom powyżej 9. roku życia po okazaniu legitymacji szkolnej, studentom do 26. roku życia, emerytom, rencistom oraz osobom z niepełnosprawnością), a także dziecięcy za 70 PLN (dla dzieci do 9. roku życia). Dla kibiców VIP oferujemy karnet VIP Gold w cenie 600 PLN, który zapewnia numerowane miejsca pod wieżyczką sędziowską.

Jeśli chodzi o bilety na pojedyncze mecze, ceny są następujące: bilet normalny kosztuje 45 PLN lub 50 PLN (w zależności od meczu), ulgowy 30 PLN lub 35 PLN, a dziecięcy (dla dzieci do 9 lat) 10 PLN lub 15 PLN. Dla osób preferujących miejsca w strefie VIP dostępne są bilety VIP Gold w cenie 90 PLN lub 100 PLN, z miejscami numerowanymi pod wieżyczką sędziowską.