Przejdź do treści

TEXOM STAL RZESZÓW

TEXOM STAL RZESZÓW

Autor: Redakcja

TEXOM STAL RZESZÓW

Sekcja motorowa Stali powstała w 1950 roku, jednak za oficjalny początek działalności żużlowej sekcji Stali uznaje się rok 1951, ponieważ w pierwszym roku działalności nie organizowano wyścigów na torze żużlowym.

W rozgrywkach ligowych na szczeblu centralnym drużyna brała udział w latach 1955–2018, początkowo jako sekcja Stali. Od sezonu 2007 prawa do drużyny należały do spółki „Marma-Stal Rzeszów SA”, która później zmieniła nazwę na „Speedway Stal Rzeszów SA”. Powrót ligowego żużla do Rzeszowa nastąpił w sezonie 2020, po rocznej przerwie, kiedy do rozgrywek przystąpiło RzTŻ Rzeszów.

Historia żużla w Rzeszowie sięga lat powojennych. Po wojnie działalność wznowiło Rzeszowskie Towarzystwo Kolarzy i Motocyklistów (RTKM), które przed wojną organizowało wyścigi uliczne. Ze względu na brak odpowiedniej infrastruktury, pierwsze imprezy żużlowe w regionie odbywały się na stadionie w Jarosławiu. Pierwszy tor żużlowy w Rzeszowie powstał w 1948 roku na stadionie Resovii, z okazji jubileuszu 25-lecia RTKM. W 1949 roku zespół RTKM-u włączono do II ligi, jednak po zakończeniu sezonu zespół rozwiązano, a jego żużlowcy przeszli do Zrzeszenia Sportowego Gwardia. W sezonie 1950, który był ostatnim rokiem działalności II ligi, rzeszowianie występowali już pod szyldem Gwardii Rzeszów.

W 1950 roku powstała także sekcja motorowa ZKS Stal, która początkowo nie zajmowała się wyścigami żużlowymi. Dopiero po wniosku członków zarządu o zakup motorów do przeróbki na maszyny żużlowe, 1 maja 1951 roku przygotowano pierwszy taki motocykl – Jap Sunbeam, a w połowie maja ukończono drugi – Rudge Whitworth. Ostatni, marki NSU, oddano w sierpniu. Pierwszymi zawodnikami w sekcji ZKS Stal byli Tadeusz Fedko, Romuald Iżewski, Władysław Jankowski, Józef Christiani, Edward Klaczkowski i Władysław Wilanowski. Sekcja aktywnie uczestniczyła w zawodach, budując żużel w Rzeszowie.

Fedko i Iżewski podjęli się budowy pierwszego polskiego silnika do motocykla żużlowego. 30 kwietnia 1954 r. odbyła się pierwsza jazda próbna na silniku FIS-1 (Fedko, Iżewski, Stal-1), który zrewolucjonizował sport żużlowy.

Nowy tor żużlowy w Rzeszowie, wybudowany przez Wojewódzki Zarząd Dróg Publicznych i rzeszowski Rejon Eksploatacji DP, otwarto uroczyście 5 sierpnia 1956 r. Na inaugurację rozegrano eliminację indywidualnych mistrzostw Polski, które przyciągnęły około 30 tys. widzów.

W 1957 roku Stal awansowała do I ligi, ale od lipca 1957 drużynę dotknęła seria nieszczęść – kontuzje zawodników i tragiczne wypadki na torze. Po śmierci Eugeniusza Nazimka w 1959 roku, tor został przebudowany, a od 1982 roku Stal organizuje corocznie Memoriał Eugeniusza Nazimka.

Jesienią 1959 roku zespół ponownie awansował do elity, zdobywając mistrzostwo Polski w 1959 roku i obronił tytuł w 1960 i 1961 roku. W latach 1962-1963 zdobyli wicemistrzostwo Polski, a w 1966 roku brązowy medal. Po sukcesach nastąpił kryzys i w 1970 roku Stal opuściła I ligę. Po odbudowie zespołu i toru, Stal powróciła do I ligi w 1981 roku. Od 1981 do 1990 roku drużyna walczyła o utrzymanie się w lidze, ale po kryzysie klubowym spadła do II ligi w 1990 roku, tylko po to, by awansować ponownie rok później. W 1992 roku zespół utrzymał się w I lidze, ale w 1993 roku ponownie spadł. Dzięki młodym zawodnikom, w 1998 roku zdobyli brązowy medal DMP.

W latach 2004–2014 drużynę sponsorowała Marta Półtorak, prezes firmy Marma, która była także prezesem klubu.

Rzeszowskie Towarzystwo Żużlowe zostało utworzone w odpowiedzi na problemy Stali Rzeszów. W sezonie 2020 klub zajął 4. miejsce w rozgrywkach II ligi.

W lutym 2022 roku ogłoszono, że działalność Rzeszowskiego Towarzystwa Żużlowego zostanie przeniesiona do spółki pod nazwą H69 Speedway S.A.

W sezonie 2022 drużyna reprezentowana przez ten klub występuje w lidze pod nazwą Texom Stal Rzeszów.